Wednesday, December 2, 2015

Word100: Cerita Resit #4 (Aku juga seperti mereka)


Aku juga seperti mereka

“Eh, kenapa diorang ni complicated sangat?” Ika bertanya. Aku menghampiri Ika dan melihat skrin computer ribanya. Trailer kisah seorang transgender.

Seksualiti.

Lelaki dan wanita. Bagi mereka, ianya tidak semudah itu. Jantina bukan hanya terbahagi kepada dua tetapi lebih dari itu.

Aku melukis satu garis lurus. Ika melihat, tekun. Seperti pembaris, aku calitkan beberapa garis-garis menegak di antara ‘lelaki’ dan ‘pmpuan’.

“Ini satu spektrum, di antara jantina lelaki dan perempuan, ada lagi di antaranya dan trust me, there are so many.”

“Mereka tiada panduan, hanya hak asasi manusia tu je yang mereka pentingkan.”

Syukur. Aku ada Islam.

Hati ini aku pujuk.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...